Koło dwumasowe – co musisz o nim wiedzieć?

Koło zamachowe to temat niezwykle szeroki. O jego właściwościach, funkcjach, możliwościach zastosowania, a także wielu innych można pisać godzinami. Należy ono do tych właśnie elementów samochodu, które rodzą mnóstwo pytań, a wobec nich samych narosło wiele stworzonych (bądź też nie) opowieści, które nierzadko niewiele mają wspólnego z prawdą. W tym artykule poruszymy kwestie jego budowy, działania, a także usterek, które najczęściej można spotkać przy jego użyciu.

Czym jest koło dwumasowe?

Koło dwumasowe liczy sobie już kilkadziesiąt lat tradycji montażu w samochodzie. Pierwsze z nich były instalowane w autach w latach 80. Jednak nie cieszyły się taką popularnością, jak współcześnie. Masową produkcję i instalację kół dwumasowych rozpoczęto wraz z wejściem w nowe stulecie. Miało to związek z zapotrzebowaniem, jakie niosły ze sobą nowe, wysokoprężne diesle. Obecnie koło dwumasowe montuje się również przy słabszych silnikach diesla, a nawet mocnych benzyniakach.

Na czym polega działanie koła dwumasowego? Według producentów „dwumasa” ma tłumić drgania skrętne silnika, a także chronić układ przeniesienia napędu przed zgubnym wpływem wysokiego momentu obrotowego. Co więcej, mówi się również o tym, że zainstalowanie „dwumasy” ułatwia zmianę biegów, redukuje hałas i wibracje, a także wydłuża żywotność przekładni.

Koło dwumasowe umiejscawia się pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Z jednej strony wału korbowego, natomiast z drugiej głównego wału przekładni. Samochody, w których zainstalowana jest „dwumasa”, nie mają potrzeby posiadania tarczy sprzęgła z funkcją tłumika.

Zbliżająca się awaria… czyli nadstaw ucha!

Jeśli obserwujesz hałas podczas puszczania sprzęgła po zmianie biegu, przy włączaniu i wyłączaniu silnika auta, a także problemy z przełączaniem biegów, może to oznaczać początek usterki. Jednak podobne symptomy można zauważyć również w przypadku mniej kosztownych awarii, czy też zużycia części, dlatego nie zakładaj, że 100% będzie to akurat „dwumasa”. Jeśli nie jesteś pewien, co dzieje się z Twoim autem, lepiej wybierz się do specjalistycznego warsztatu, a mechanik przy użyciu aparatury stwierdzi, co jest przyczyną owych dziwnych dźwięków.

Koła dwumasowe przy regularnej konserwacji i kontroli wytrzymują przebieg nawet do 200 tysięcy kilometrów. Zdarzają się jednak także bardziej feralne egzemplarze, które wymagają atencji fachowca już po przejechaniu 50 tysięcy kilometrów. Polecane koła dwumasowe to takie, które dopasowane są do Twojego auta. Najlepiej zweryfikować je po numerze VIN.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *