Fiat Uno

Fiat Uno – samochód produkowany przez koncern FIAT od 1983 roku. Do tej pory światło dzienne ujrzały cztery generacje modelu. Pierwsza generacja została wybrana samochodem roku 1984.

Fiat Uno I (1983– 1989)

Oficjalna prezentacja Fiata Uno pierwszej generacji nastąpiła 20 stycznia 1983 roku. Auto od momentu rozpoczęcia sprzedaży dostępne było w siedmiu wersjach silnikowych. Od października 1983 roku samochód dostępny był również dla kierowców z Ameryki Południowej – najpierw w Brazylii, a następnie w Argentynie. W tamtejszych regionach znany był także w wersji kombi o nazwie Fiat Elba. Na pozostałych rynkach ta wersja nadwozia nazwana została nazwana „Duna Weekend”.

W Europie samochód oferowany był z nadwoziem trzy i pięciodrzwiowym. Masa własna pojazdu zaczynała się od 711 kg i wzrastała w zależności od wersji wyposażeniowej. W hatchbacku pojemność bagażnika wynosiła 270 litrów. Produkcja pojazdu zakończyła się w roku 1989 w związku z rozpoczęciem produkcji Fiata Uno drugiej generacji.

Fiat Uno II (1989 – 2002)

Początkowo włoski koncern zamierzał jedynie odświeżyć dobrze sprzedające się Uno I poprzez zabieg faceliftingu. Oprócz wyglądu zewnętrznego auto stało się bardziej komfortowe wewnątrz. Dodatkowo uzupełniono gamę silników o mocniejsze i nowocześniejsze jednostki napędowe. Np. silnik 1.1 został zastąpiony nowszym FIRE (Fully Integrated Robotized Engine), a do silnika 1.3 dorzucono 100 decymetrów sześciennych pojemności. Obie jednostki napędowe występowały w odmianie turbo.

Najciekawiej na tle wszystkich wersji wyposażeniowych i silnikowych wypadała odmiana zaopatrzona w silnik o pojemności 1.5 litra, która oprócz dynamicznej jazdy zapewniała w standardzie klimatyzację, szyberdach, szyby sterowane elektrycznie oraz welurową tapicerkę.

Tak poważne zmiany sprawiły, że Fiat Uno został oznaczony mianem drugiej generacji modelu. Samochód produkowany był między innymi w polskich zakładach Fiata w Bielsku-Białej w latach 1994-2000 oraz w Tychach 2000-2002.

Fiat Uno III (2001 – 2010)

Trzecia generacja Fiata Uno została zaprezentowana w 2001 roku. W Brazylii auto sprzedawane jest z benzynowo-alkoholowym silnikiem o pojemności skokowej równej 1000 centymetrów sześciennych pod nazwą Fiat Mille Fire. W odmianie eksportowej samochód znany jest jako Uno Fire, które zasila mocniejsza jednostka napędowa 1.3 litra. W latach 2004-2005 auto przeszło drobne zmiany stylistyczne.

Odświeżony model dostępny jest głównie na rynku południowo-amerykańskim, ale można go spotkać również w niektórych krajach Afryki. Pod jego maską można również znaleźć silnik 1.0 FireFlex, który przystosowany jest do niezwykle popularnego paliwa, jakie powszechnie stosowane jest w krajach Ameryki Południowej czyli benzyny z dodatkiem alkoholu. Rekreacyjna odmiana Fiata Punto trzeciej generacji nazwana została Mille Way. Tylko w Brazylii corocznie linie produkcyjne opuszcza przeszło 150 tysięcy egzemplarzy tego modelu.

Fiat Uno IV (2001 – 2010)

Produkcja czwartej generacji Fiata Uno również odbywa się w Brazylii w miejscowości Betim. Auto po raz pierwszy zostało zaprezentowane w roku 2009. Samochód został stworzony w oparciu o skróconą płytę podłogową Fiata Punto Evo oraz Opla Corsy. Z przodu pojazdu można zauważyć trzy charakterystyczne otwory znane z pierwszej generacji Fiata Pandy. Odmienne wersje modelu mają zostać przeznaczone na rynek europejski oraz chiński.

W Brazylii poprzez stosowanie paliwa benzynowo-alkoholowego auto dostępne jest w dwóch odmianach silnikowych typu Fuel-Flex. Słabsza, popularniejsza wersja o pojemności 1000 centymetrów sześciennych generuje moc z rzędu 75 KM. Większy 1.4 rozwija moc maksymalną o około 10 koni mechanicznych większą.

Fiat Uno – opinie

Fiat Uno to samochód, który cieszy się popularnością zwłaszcza w Brazylii oraz Argentynie. Właśnie dlatego dwie ostatnie generacje modelu produkowane i sprzedawane są głównie bądź wyłącznie na rynkach Ameryki Południowej. W Polsce niezwykle popularna była druga generacja Fiata Uno, która była niezwykle praktycznym i oszczędnym autem. Podstawową zaletą drugiej Fiata Uno II była prosta konstrukcja oraz powszechny dostęp do części zamiennych. W Polsce opinie na temat drugiej generacji są przychylne, przez co praktycznie każda osoba, która miała styczność ze wspomnianym modelem mile wspomina kilometry pokonane tym autem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.