FiatBlog.pl

40 lat Fiata 126p

Dokładnie 6 czerwca 1973 roku w dawnej Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej zmontowano pierwsze egzemplarze Fiata 126p. Dziś przypadają więc 40-te urodziny tego niezwykle popularnego w naszym kraju samochodu.

W październiku 1972 roku na Salonie Samochodowym w Turynie miała miejsce oficjalna premiera Fiata 126p. Niedługo później popularnego „Malucha” mogliśmy oglądać na warszawskim Placu Defilad. 22 lipca 1973 roku uruchomiono seryjną produkcję Fiata 126p, najpierw – jak wcześniej informowaliśmy w FSM w Bielsku-Białej, a następnie (od września 1975 roku) w fabryce w Tychach.

Przez wiele lat „Maluch” był najczęściej widzianym samochodem na polskich drogach. Po części wiązało się to z niewielkim wyborem aut na polskim rynku, ale już z pewnością Polacy mieli większe zaufanie do aut montowanych na terytorium kraju. Fiat 126p był tani i łatwy w obsłudze i ewentualnych naprawach, czym imponował kierowcom. Według rankingu opublikowanego przez magazyn Auto Motor und Sport w 1976 roku Fiat 126p był wówczas najtańszym samochodem zarówno jeśli chodzi o zakup, jak i o utrzymanie spośród wszystkich, małych aut dostępnych w Europie. Pierwsza cena Fiata 126p wyprodukowanego w Polsce została ustalona na poziomie ówczesnych 69 tysięcy złotych, czyli wartości mniej więcej 20 średnich pensji. Na giełdach wartości nowych „Maluchów” niekiedy sięgała 115 tys. złotych.

Jeśli chodzi stricte o rynek polski to wszystko rozpoczęło się od kontraktu „o współpracy przemysłowej i licencyjnej na samochód małolitrażowy 126” podpisanego z Fiatem w 1971 roku. Kontrakt ten uruchomił w Polsce całą lawinę przedsięwzięć. Wraz z zakupem licencji pracownicy dawnej FSM otrzymywali także całe „know-how”. W ten sposób polska gospodarka otrzymała dostęp do nowoczesnej (jak na ówczesne czasy) technologii wytwarzania.

Auto produkowane było łącznie przez 25 lat (we Włoszech produkcję zakończono w 1980 roku). W latach 1973-2000 w zakładach w Bielsku-Białej oraz w Tychach wyprodukowano 3 318 674 egzemplarzy Fiata 126p, z czego na eksport (w latach 1975-1992) trafiło 897 316 sztuk. Nawet do Chin w latach 1985-1989 trafiło 23 tys. „Maluchów” z czego wiele z nich wykorzystywanych było jako taksówki. Dziś Fiat 126p jest marzeniem wielu koneserów, o czym świadczy choćby „świeża” historia odnalezionego w garażu, fabrycznie nowego (z folią na siedzeniach) „Malucha” z przebiegiem nieco ponad 100 km, który przyczynił się do wielu zmian na najpopularniejszym w Polsce serwisie aukcyjnym.

Jubilatowi życzymy wszystkiego najlepszego! ; )

Exit mobile version